כולם מכירים את התופעה שיש לנו משימה, פרויקט או מטלה לעשות ואיכשהו אנו מגיעים למצב שאנחנו דוחים אותה ומתרצים מדוע לא עשינו אותה- עייפות, חוסר זמן, חוסר חשק וכו', אך תירוצים אלה לא מסבירים את הבעיה האמתית. מהן הסיבות האמיתיות לדחיינות ואיך אנו מתמודדים איתה?

ישנם מספר סיבות למה אנשים נכנעים לדחיינות ומוותרים על משימות מסוימות בעלות חשיבות גדולה לעיתים,  לרוב גם מתחרטים לאחר מכן אבל שבים לאותם ההרגלים. למרות זאת, ישנה חשיבות להבדיל בין דחיינות מסיבות לא רצוניות לדחיינות מודעת הכרחית, בייחוד לבעלי עסקים העמוסים בפרויקטים חדשים, לקוחות, סידורים בעסק וכו'- במצב כזה בניית סדר עדיפויות ודחיית משימות חשובות פחות חייבת להתרחש.

אז מה הן הסיבות לדחיינות, ויותר חשוב- ההתמודדות איתן?

אי הבנה של המשימה מולכם- לפעמים אנו דוחים מטלות בגלל שלא באמת ברור לנו מה צריך להיעשות, למי לפנות? באיזו צורה הדבר נעשה? ומהם בכלל השלבים הראשונים לביצוע המשימה הזאת? במקרים כאלה, תבהירו לעצמכם מה השלבים הראשונים והפשוטים שבהם תנקטו להשלמת המשימה, ואם אין לך מושג בדבר- שאלו אחרים. העיקר הוא להבין מהיה הפעולה הבאה שלכם.

אין לכם עניין בדבר- הרבה פעמים יש לנו רעיון יפה בראש שאנו רוצים לממש אבל אין לנו את המשאבים הנפשיים והרצון לבצע אותם. מידי פעמים אנשים יתחילו לממש רעיונות כאלה אבל לרוב יפסיקו באמצע בגלל חוסר מוטיבציה ויתאכזבו. אנו צריכים לשאול את עצמנו לפני משימות שאין לנו ענין בהם אם התועלת שווה למאמץ ואם אנו בטוחים שנוכל להשלים את המשימה? אם לא, עדיף להניח למשימה ולהתמקד במשימות המעניינות אותנו יותר, אולי תהיה אפשרות לגשת למשימה ההיא בשלב מאוחר יותר.

ה"חייבים לעשות"- הרבה פעמים אנחנו מרגישים כאילו יש משימות שאין לנו ברירה אלא לעשות אותם, כאילו מישהו אחר מכריח אותנו להשלים אותם. הרבה פעמים אתם תראו כי החלק בכם שלא רוצה לבצע את המשימה הוא זה ש"נלחם" בכם ו"מכריח" אותם. ברגע שתבחנו מהי הסיבה שכדאי לכם להשלים אותה, ותפסיקו להרגיש במלחמה יהיה לכם קל יותר להשלים את המשימה ביתר קלות.

התת מודע מתעורר- לפעמים אין סיבה על פני השטח למה לא להשלים פרויקט או משימה. פשוט יש לנו "צורך" לדחות אותם. לפעמים צריך להתבונן פנימה ולרשום מהן הסיבות (חיוביות ושליליות) שאולי מפחיד אותנו להתמודד עם משימות כאלה- פחד ממבוכה במצגת מול הבוס והמחלקה? חשש מלהתחיל פרויקט חדש ולהיכשל? ככל שתביאו מחשבות אלה מהתת מודע למודע, תוכלו לזהות אותן במדויק ולבחון אותם. לפעמים כדאי לוותר על דבר מסוים שגורם לכם דחייה חזקה.

הדחיינות היא רק סימפטום- כמו שכשאנחנו חוטפים צינון, הצינון הוא לא המחלה אלא רק הסימפטום להתקררות, כך הדחיינות יכולה לנבוע ממגוון סיבות עמוקות יותר בחיינו. המפתח הוא להיפתח לעצמנו ולבחון מה מאט אותנו- אולי קרה לאחרונה משהו בחייכם שמסיט אתכם, או שיש לכם תקופת עומס קשה במיוחד- מקרים כאלה בעלי השפעה גדולה על התפקוד שלנו וכאשר נתעמק בהם מקרוב נוכל לפתור את בעיית האמיתית וכך גם הסימפטום ייעלם.

לסיכום, ישנם סיבות שונות לדחיינות ולכל אחת הרקע שלה- תבדקו האם הסיבות הללו מוכרות לכם מההתנהלות שלכם עם מטלות/ משימות/ פרויקטים ובדקו כיצד אתם יכולים להתמודד איתם.
אם אתם זקוקים לעזרה וייעוץ נוסף, השאירו לנו את תגובתכם כאן למטה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *