הקדמה קצרה אך חשובה…
כבר מעל ל-20 שנה אני אוחזת בעכבר של המחשב ומעצבת… במהלך כל השנים הללו חל שינוי עמוק בבחירה של בעלי עסקים, בעיקר קטנים, בנוגע לתדמית הגרפית של העסק שלהם.
הבחירה הנפוצה כיום היא הפתרון הזול יותר. ברוב המקרים הסיבה היא כלכלית – הצורך לחסוך בעלויות. במקביל, התפתחה גישה חדשה כלפי העיצוב הגרפי – הוא הפך להיות משהו שאפשר לוותר עליו, ״קישוט״ לעסק, משהו שמתאים אולי לעסקים גדולים, שמרוויחים הרבה כסף.

האם זה נכון? האם עיצוב גרפי – עיצוב תדמיתי לעסק – הוא באמת על תקן ״קישוט״ ומותרות?

האמת? זאת שאלה פשוטה עם תשובה קצת מורכבת ובדיוק בשביל זה אני כאן: לעזור לכם להבין, לבחון נכון את הצרכים שלכם ולבחור את הבחירה הנכונה. אה, יש גם שיעורי בית. מומלץ להכין אותם!
אז שנתחיל?
מה שהיה הוא ש… עדיין!
לכל דבר בעולם יש קיום מוחשי כלשהו – ריח, מראה, טקסטורה, צליל וטעם – שעוזר לנו לזהות אותו, לשפוט אם זה מתאים לנו ולהחליט – לקחת או לא לקחת?
בעולם הקדמון זיהינו, באמצעות החושים שלנו, מזון ראוי למאכל לעומת מזון רעיל, בעל חיים שכדאי להתרחק ממנו ועוד. הבחירות שלנו נגעו ישירות בקיום שלנו, בחיים. והיום? גם היום הבחירות שלנו נוגעות ישירות בקיום שלנו, אלא שהן שינו צורה. העולם המודרני הוא עולם של צרכנות, שמשפיעה על חיינו.

כבעלי עסקים, חובה עליכם למכור. אם לא יקנו מכם – לא תוכלו לקיים את הדבר הזה שנקרא חיים. פשוט. בצד השני של העסק שלכם נמצאים הלקוחות. הם צריכים לבחור מה לקנות – גם על מנת להתקיים.
יצרים קדמוניים, כפי שבוודאי ידוע לכם, עדיין קיימים בנו, אלא, שעם הזמן, הם התאימו עצמם לאורח החיים המשתנה. כמו אז גם היום – הלקוחות שלכם עדיין משתמשים בחמשת החושים שלהם, על מנת לבחור מה יעזור להם בקיום החיים ומה לא.

העיניים – השופט העליון שהלקוחות שלכם מפעילים

בכל הנוגע לקניית מוצרים או שירותים, החוש הראשון המופעל הוא – ראייה. העיניים של הלקוחות שלכם הן הראשונות, שפוגשות את העסק שלכם, ואתם צריכים להוכיח להן שכדאי לרכוש אצלכם.
ומה הלקוחות פוגשים לפני ההחלטה לרכוש אצלכם? זה, כמובן, משתנה מעסק לעסק, אבל תמיד מדובר באלמנטים שנמצאים מחוץ לעסק עצמו. אני קוראת להם ״נציגים״, משום שהם מייצגים את העסק, והם מעידים על פנימיותו.
לדוגמא: אתר האינטרנט של העסק, השלט שמחוץ לעסק, כרטיס הביקור, הברושור, מודעה בעיתון, האריזה של המוצר… והאפשרויות הן רבות.
מה שחשוב להבין הוא -בפעם הראשונה שהלקוחות פוגשים את העסק שלכם, אתם לא נמצאים שם ולא מקבלים את ההזדמנות להסביר למה כדאי לרכוש מכם. הלקוחות פוגשים קודם כל את אחד ה״נציגים״ שמניתי קודם, או כל נציג אחר.

השיפוט הראשון, אם כן, שהלקוחות מפעילים, כשהם פוגשים נציג של העסק שלכם, מתבסס על מה שהם רואים. הם שואלים את עצמם, בשניות בודדות: האם זה נראה מקצועי? האם זה נראה אמין? האם זה נראה מתאים לי? האם זה נראה חיוני? האם זה נראה מועיל?
כל השאלות הללו הן שאלות של נראות – אם התשובות על השאלות הללו הן חיוביות – “כן!” – אזי הצלחתם להראות להם שכדאי לרכוש מכם והם עוברים לשלב הבא – התעניינות. רק עכשיו הם יטרחו לקרוא או לשמוע את ההסברים שלכם. אם ההיפך יקרה – הם פשוט ימשיכו הלאה, לחפש מענה לצרכים שלהם במקום אחר.
פירוש הדבר הוא שהפסדתם לקוחות פוטנציאליים, וזה חבל!

אז איך מתחילים?

מכינים את שיעורי הבית הבאים וחוזרים לכאן בעוד שבועיים, בגיליון מס' 4!
ענו על השאלה הבאה: מי הם הלקוחות שלכם?
התשובה עוזרת להבין את הלקוח ובהמשך התהליך תדעו כיצד להראות לו שאתם הכתובת עבורו.
החלק הראשון של התשובה מורכב מהנתונים הבאים: מה המין שלהם? באילו גילאים הם? מהם תחומי העיסוק שלהם? מה הם אוהבים לעשות בזמנם הפנוי? היכן הם גרים?
החלק השני של התשובה צריך לכלול את הנתונים הבאים: מה כואב להם (מה חסר להם בחיים, האם יש להם רצונות לא ממומשים ואם כן – אילו)? מה, לדעתם, יעזור להם לפתור את הכאב הזה (חשוב להבין מה הם חושבים שיעזור להם, כי מכך תבינו מה הם מחפשים. אתם תצטרכו להופיע במקומות בהם הם מחפשים מענה) מה באמת, לדעתכם המקצועית, יעזור להם לפתור את הכאב הזה (פעמים רבות הלקוחות חושבים שהפתרון הוא X, אבל למעשה הפתרון הוא Y, ובעלי העסקים יודעים מהו הפתרון האמיתי)? ולבסוף – נסחו כמה משפטים שמבהירים בצורה מדויקת כיצד אתם עוזרים ללקוחותיכם לתת מענה לכאב שלהם.

לסיכום, עיצוב גרפי הוא חלק אינטגרלי וחשוב מאוד ברושם הראשוני שהלקוח מקבל על העסק שלכם. בכמה שניות הראשונות שהוא נחשף ללוגו והעיצוב שלכם הוא מבין האם אתם חברה איכותית שמשקיעה במראה ובחזות שלה או שלא- בדרך כלל כאשר העסק נראה איכותי מבחוץ- הוא יהיה איכותי מבפנים.

זהו להפעם. הכינו את שיעורי הבית ואנו ניפגש כאן בעוד שבועיים.
בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *